» Jak zaaranżować miejsce na home office? Praktyczne wskazówki | Arkada Galeria Wnętrz

Jak zaaranżować miejsce na home office? Praktyczne wskazówki

06.02.2021
wróć

Praca z domu zyskuje na popularności, stając się w niektórych branżach standardem. Przenosząc ją do domu ważne jest odpowiednie zaaranżowanie miejsca, w którym będziemy pracować. To trudne, zwłaszcza gdy w małym mieszkaniu przebywają inni domownicy. W tym artykule poznasz wskazówki dzięki, którym aranżacja miejsca na home office stanie się o wiele prostsza!

Grażyna Kulczyńska – projektant wnętrz podpowiada własne rozwiązania: „Miniony czas związany z pandemią zmusił wiele osób do pracy w domu. Jednym to odpowiada inni wolą pracę poza domem, ale są też tacy, którzy pracują tak od zawsze. Niezależnie od tego, z jakiego powodu pracujesz w domu, warto zadbać o komfort pracy. Na efektywność ma wpływ kilka czynników. Przemyślana aranżacja to jeden z warunków efektywności. Nie każdy z nas  posiada dodatkowy pokój, w takiej sytuacji dobrym miejscem na ulokowanie biurka jest kącik w salonie lub w sypialni czyli taki który daje nam maksimum spokoju i prywatności. Wystarczy czasem mały blat, kilka półek na skoroszyty, aby zadbać o dobrą organizację i ład w miejscu pracy. Niezwykle istotne jest oświetlenie o odpowiedniej barwie światła, tak aby nie męczyć oczu. Z badań wynika, że do wzmożonej pracy najlepsze jest światło zimne (wpadającej w niebieski kolor) natomiast nie polecam takiego światła w domu, ponieważ może mocno odbiegać od barwy pozostałego oświetlenia, najkorzystniejsza zatem będzie barwa neutralna. Monitor komputera należy ustawić tak, aby nie odbijało się w nim światło słoneczne, jeśli nie mamy takiej możliwości zadbajmy o odpowiednie zaciemnienie okien. Kluczowym elementem będzie wygodny fotel, to dzięki niemu uchronimy się przed bólami kręgosłupa. Na koniec aspekt wizualny, drobna dekoracja w formie ulubionego zdjęcia, ładnej doniczki z kwiatem oraz stonowane barwy umilą nam godziny spędzone przy pracy.”

 

Wyznaczanie miejsca pracy

Najważniejszy jest wybór miejsca. Jeżeli posiadasz osobny pokój, który do tej pory nie pełnił żadnej istotnej funkcji to jesteś szczęściarzem! Jeżeli nie – nie przejmuj się. Wydziel strefę na przykład przy stole w salonie. Posprzątaj, a przede wszystkim usuń zbędne elementy, aby nie rozpraszały Cię w trakcie pracy. Jeżeli to możliwe, postaw blisko siebie regał, komodę lub szafkę. Domowe rzeczy, które dotychczas się w nich znajdowały przenieś do innych mebli. W szafce ulokuj rzeczy wyłącznie związane z pracą. Porządkując je chowaj do podpisanych pudełek, pojemników lub segregatorów. Takie rozwiązanie pomoże Ci w szybkim szukaniu potrzebnych materiałów.

Wybór biurka i jego prawidłowe ustawienie

Jeżeli już masz w swoim mieszkaniu biurko, zwróć uwagę na jego rozmiar. Powinno być dostosowane do metrażu wnętrza oraz do Twoich indywidualnych preferencji. Zaleca się, aby wymiary wynosiły około 80-90 cm szerokości. Jeżeli potrzebujesz miejsce nie tylko na monitor, ale także segregatory z dokumentami wybierz szeroki blat, na którym bez problemu pomieścisz wszystkie niezbędne rzeczy. Obejrzyj modele wyposażone w półki i szuflady. Natomiast gdy do wykonywania zadań potrzebujesz jedynie tabletu lub laptopa możesz zdecydować się na mniejszą, minimalistyczną wersję biurka.

W obu przypadkach warto przeanalizować korzyści z nadstawki, dzięki której ekran monitora będzie usytuowany tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości Twojego wzroku. Prawidłowa postawa i zachowanie pozycji ergonomicznej znacznie zwiększa komfort pracy, dlatego zwróć uwagę na odpowiednie ułożenie swojego kręgosłupa. Wysokość blatu powinna zapewniać możliwość pisania w naturalnej pozycji rąk, tak by kąt pomiędzy Twoim ramieniem a przedramieniem był prosty. Standardowo blat umieszcza się na wysokości wynoszącej 72-75 cm, a dla osób o wyższym wzroście to 80-85 cm. Ponadto pod biurkiem należy zostawić wolną przestrzeń wynoszącą minimum 70 cm. Jeżeli nogi nie mają możliwości swobodnego spoczywania na podłodze warto zdecydować się na zakup podnóżka. Jego obecność zmniejszy problemy z niewłaściwym krążeniem.

Wybierając dla siebie odpowiedni mebel zwróć również uwagę na materiał, z którego jest wykonany. Popularne stały się modele tworzone z płyt laminowanych. Zwolennicy zachwalają ich odporność na uszkodzenia mechaniczne, bezproblemowo się je sprząta, dobrze znoszą czyszczenie środkami chemicznymi, a przy tym nie blakną, zachowując swój pierwotny wygląd przez wiele lat. Meble z laminatu łudząco przypominają meble drewniane, a nie zrujnują domowego budżetu. W nowoczesnych wnętrzach pięknie zaprezentują się biurka zazwyczaj o designerskich kształtach z metalu i stali. Łatwo je zachować w czystości, są odporne na zarysowania i wgniecenia, jednakże bywają bardzo ciężkie.

Biurka z salonu Globart Meble

 

Znaczenie ma także odpowiednie ustawienie mebli. Przy świetle dziennym wzrok wolniej się męczy, dlatego jeżeli masz możliwość to postaw biurko blisko okna, najlepiej bokiem w odległości minimum1 metra. Zwróć też uwagę, aby nie siedzieć tyłem do okna. Nie dość, że w ten sposób zasłonisz sobie światło, to odbicia na monitorze będą utrudniać Ci pracę. Podczas aranżacji home office zadbaj o to, abyś miał widok na drzwi. Siedząc do nich tyłem możesz odczuwać niepokój, a częste obracanie się z pewnością utrudni Ci koncentrację.

Oświetlenie miejsca pracy

Zadbanie o odpowiednie oświetlenie miejsca pracy będzie mieć ogromny wpływ na efektywność i Twoje samopoczucie. Aby oświetlić biurko wybierz produkty LED o mocy 4W-11W. Te o większej mocy spowodowałyby szybkie męczenie oczu, a tego chcemy uniknąć. Wciąż niedocenianym elementem jest barwa światła. Do pracy najlepiej sprawdzi się białe i zimne, które silnie pobudza oraz pomaga w skupieniu.

Odległość między miejscem pracy, a źródłem zasilania nie powinna wynosić więcej niż 35 cm. Jeżeli lampa biurkowa okaże się niewystarczająca, zmień lampę wiszącą, doświetlającą Twoje miejsce pracy. Unikaj umieszczenia jej tuż nad miejscem pracy, ponieważ może powodować szkodliwe odbicia. Rekomendujemy, aby wszystkie lampy znajdujące się w pomieszczeniu posiadały te samą temperaturą barwową, dzięki czemu uzyskasz wrażenie harmonii. Decydując się na zakup lamp, weź pod uwagę również ich wygląd, ponieważ stanowią nie tylko użyteczny element wystroju, ale również świetną dekoracją. Stawiając na designerskie modele biuro może zyskać stylowy charakter. Propozycje lamp biurkowych oraz wiszących – Euro-Dom Zwróć uwagę na detale.

Zadbaj o wystrój otoczenia

Czas pracy z pewnością będzie przyjemniej mijać w otoczeniu ładnych przedmiotów. Efektowną, przy tym uspokajającą dekoracją mogą być kwiaty doniczkowe. Stworzą w Twoim biurze zdrowy mikroklimat. Produkują tlen oraz nawilżają i pochłaniają szkodliwe związki z powietrza. Okazy o wymiennych właściwościach to m.in.: aloes zwyczajny, szeflera drzewkowata, dracena, fikus benjamin czy skrzydłokwiat. Zainspiruj się i stwórz swoją własną, domową dżunglę!

Powieszenie ramek w domowym biurze to także świetny pomysł! Nie ograniczaj się tylko do ulubionych fotograficznych wspomnień czy krajobrazów, możesz w nie włożyć również plakaty z dowcipnymi lub motywującymi hasłami, które dodadzą Ci energii podczas pracy. Pamiętaj o tym, że im więcej dekoracji zamieścisz na jednej ze ścian, tym ramki powinny być bardziej stonowane. Zawieś lub ustaw je na wysokości wzroku, tak by ułatwić ich oglądanie. Wieszając ramki pionowo sprawimy, że pomieszczenie wyda się wyższe. Natomiast powieszenie ich w poziomie optycznie poszerzy ścianę. Jeśli lubisz harmonię i symetrię polecamy sprawdzony sposób – rozmieszczenie ramek w jednej linii, to zawsze dobrze się prezentuje. Aby uniknąć nieestetycznych śladów na ścianie powieś ramki na płatkach samoprzylepnych. Gdy będziesz chciał zmienić wygląd ściany, po ściągnięciu z niej dekoracji nie powinno być śladów.

Minimalistyczne ramki do zdjęć z salonu JMB Design 

 

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki okazały się by dla Ciebie przydatne! Życzymy owocnej pracy oraz zapraszamy Cię na nasze profile – Facebook i Instagram.